O incursiune în lumea Montessori

Educaţia Montessori are un scop nobil: să ajute la dezvoltarea armonioasă a copilului, astfel încât acesta să devină o ființă umană completă. O astfel de educație este sensibil diferită de educația tradițională. Aceasta dezvoltă autocunoașterea și dorința de a ști și de a descoperi. Maria Montessori, fondatoarea acestei gândiri crede că un copil învață mai ușor atunci când descoperă singur mediul care îl înconjoară.

În acest articol vei afla ce presupune teoria Montessori, care sunt componentele principale ale acesteia, care sunt materialele reprezentative ale acestui curent și cum poți folosi aceste principii ca și părinte. 

Teoria Montessori

„Cine este servit, în loc să fie ajutat, este lezat, într-un anumit mod, în independența lui. Acest concept este fundamentul demnității oamenilor. […] O acțiune pedagogică eficace asupra unor copii fragezi trebuie să constea în a-i ajuta să înainteze pe căile independenței, în sensul de a-i iniția în acele prime forme de activitate care să-i facă în stare să se ajute singuri și să nu fie o povară pentru alții din cauza incapacității lor. A-i ajuta să învețe să umble fără ajutor, să fugă, să sară, să coboare scările, să ridice obiectele căzute, să se îmbrace și să se dezbrace, să se spele, să vorbească pentru a-și exprima clar nevoile, să se silească să-și împlinească singuri dorințele – iată educația independenței. Noi îi servim pe copii; acesta este un act de servilism față de ei, nu mai puțin fatal decât un act care tinde să sufoce o pornire spontană, utilă, a lor” – Maria Montessori în „Descoperirea copilului”, p. 98.

Educaţia Montessori începe cu înţelegerea că rolul adultului este să faciliteze și să sprijine copilul în procesul în care acesta își accesează singur puterea de dezvoltare nativă.

Influențe ale metodei Montessori

Teoria și filozofia care stă la baza metodei Montessori a fost puternic influențată de munca medicilor și pedagogilor Jean Marc Gaspard Itard, Édouard Séguin, Friedrich Fröbel și Johann Heinrich Pestalozzi; toți aceștia s-au concentrat pe susținerea și sprijinirea procesului natural de dezvoltare a ființei umane.

Adultul trebuie să ofere copilului un cadru natural în care acesta învață să fie independent, nu să depindă întru totul de un adult. Educația Montessori este la bază un model al dezvoltării umane. Astfel, orice copil poate să ajungă un adult responsabil, independent care este capabil să ia deciziile corecte.

Principiile Montessori

Primul principiu Montessori este acela în care copii se dezvoltă cu ajutorul mediului înconjurător, cadrului natural; al doilea principiu se referă la sistemul dezvoltării psihologice a copiilor sub vârsta de 6 ani.

Bazându-se pe observațiile proprii, Montessori credea că de când sunt mici, copii pot lua decizii pentru ei înșiși în cadrul unui mediu controlat; astfel, aceștia se vor dezvolta armonios.

Grup de copii preșcolari, într-un cadru de tip Montessori

Conform educației Montessori există mai multe elemente-cheie în dezvoltarea copiilor:

  • 0-06 ani
  • 06-12 ani
  • 12-18 ani
  • 18-24 ani

Fiecare plan are propriile obiective: în primul, dezvoltarea sinelui ca ființă individuală; în al doilea, dezvoltarea ființei sociale; în al treilea, nașterea adultului și găsirea propriului sentiment de sine; în al patrulea, consolidarea personalității mature și devenirea unui explorator specializat. Dezvoltarea completă a ființei umane adulte necesită ca nevoile specifice fiecărei perioade să fie satisfăcute.

În cadrul fiecărui plan copilul sau adolescentul are o anumită oportunitate pentru a dobândi o anumită trăsătură umană – cum ar fi o sensibilitate care ghidează copilul spre achiziția limbajului în primul plan (0-6 ani) sau care ghidează copilul către dezvoltarea unei ‘busole’ morale, în al doilea plan (6-12 ani).  

Apoi ființele umane au o serie de tendințe comportamentale care oferă fiecărui copil capacitatea de a se adapta în funcție de locul și timpul său. Aceste trăsături umane, de exemplu: a explora, a ordona, a manipula, a imagina, a repeta, a lucra și a comunica – au fost de importanță crucială pentru evoluția umană și sunt active în copil.

Cela mai cunoscute exemple de mediu pregătit în stil Montessori sunt cele pregătite pentru copiii de 3-6 ani. La această vârstă de formare copilul își consolidează formarea eu-lui ca individ începută la naștere. Mediul este pregătit ca un pod între casă şi lumea mai largă. Maria Montessori a denumit acest loc “Casa dei Bambini “ – “Casa copiilor”.

Practica Montessori și materialele Montessori

Primele materiale pe care le întâlnește copilul în Casa Copiilor Montessori sunt activitățile “vieții practice”. Copilul este ajutat să câștige independență prin formarea anumitor abilități și, în același timp, principalul scop al acestor activități este de a ajuta copilul să-și dezvolte capacitatea de a se concentra și a-și coordona mișcările.

Jucării Montessori

Aria senzorială, matematică și limbajul sunt celelalte arii ale curiculei pentru copiii de la această vârstă. Acestea sunt materiale care rafinează fiecare simț, la fiecare activitate accentuând o anumită calitate, cum ar fi culoarea, mărimea, intensitatea volumului, gustul sau greutatea.

Copilul de 3 ani poate construi o piramidă din cercuri cu cel mai mare cerc la bază.

Piramida Inelelor Colorate
Piramida Inelelor Colorate

Abilitatea de a număra sau calcula, de a scrie sau citi, sunt rezultate secundare pe care copilul le obține în timpul sau în mediul pregătit, însă nu acesta este obiectivul. Lucrând cu diferitele materiale senzoriale, copilul își rafinează diferențierea mărimilor până la a dori să afle cu cât este mai mare un obiect față de celălalt.

Materialele sunt gândite astfel încât să atragă prin culori și să invite copii la joacă. Aranjamentele viu colorate de forme geometrice, puzzle-uri, mărgele colorate şi diverse tije şi cuburi specializate, toate acestea sunt proiectate pentru a spori independența copilului.

Banca de lucru Elephant

Accesează magazinul online Ștrumful Jucăuș pentru a vedea întreaga galerie de produse Montessori.

Dacă dorești să afli mai multe despre Montessori în România, accesează de aici website-ul lor.

Beneficiile educației Montessori

  •  Unul dintre plusurile cele mai mari al educației Montessori este faptul că este o metodă de lucru centrată pe copii. Scopul acestei metode este ca copii să își dobândească independența și să își dezvolte abilitățile cu ajutorul mediului înconjurător.
  • Fiindcă această metodă este împărțită pe grupe de vârstă, cu ușurință se pot dezvolta abilitățile cheie specifice fiecărei vârste
  • Încurajează socializarea. Prin natura jocurilor copii trebuie să interacționeze unui cu ceilalți astfel că se încurajează lucru în echipă
  • Dezvoltă și încurajează creativitatea și curiozitatea. Copii sunt lăsați să exploreze și să descopere singuri acest tărâm plin de mister
  • Învățare practică
  • Copiii învață în ritmul lor

Dezavantajele metodei Montessori

  • Unii învățăcei au nevoie de o structură organizată pentru a putea învăța și a își dezvolta abilitățile
  • Dacă dorești ca pe viitor copilul tău să învețe într-un sistem tradițional, e posibil ca acesta să se adapteze mai greu

Concluzii

Indiferent dacă te gândești să îți înscrii copilul la o școală sau grădiniță care folosește metoda Montessori sau dacă consideri că stilul tradițional este mai potrivit pentru copilul tău, este important să te informezi și poate doar să integrezi anumite elemente în educația lui, care ți se par mai potrivite. Poți de asemenea, să utilizezi jocurile Montessori sau să te inspiri când vine vorba de activități.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *